Van één coronacrisis naar 5 coronakansen

En, hoe bevalt het? Gaat het goed met je en ben je nog aan het werk?” Ongetwijfeld zijn dit soort vragen ook aan jou gesteld of stelde je ze zelf bijvoorbeeld aan je buurman, buurvrouw of een andere bewoner in de straat. Nu we worden teruggeworpen in een kleinere wereld hebben we meer aandacht voor elkaar en blijken we te beschikken over enorm veel veerkracht. En daar ontstaan prachtige kansen uit, zowel privé als zakelijk.

Kans 1: Focus op datgene wat belangrijk is

Wat belangrijk is, is natuurlijk voor iedereen verschillend. Het zijn bijvoorbeeld thuiswerkende ouders die een intensiever contact met hun kinderen hebben gekregen of er alles aan doen om via beeldbellen toch contact te houden met opa’s en oma’s. Op het moment dat je wereld kleiner lijkt te zijn ga je datgene wat echt belangrijk is ook meer waarderen en extra aandacht geven. Dat is mooi om te zien! Die extra aandacht, focus en verdieping zie ik ook zakelijk terug.

Kans 2: Verdieping in klantrelaties, het kennen van de details

De afgelopen periode was best wel een openbaring. Vanaf de thuiswerkplek werken collega’s online samen aan projecten en trajecten, waarbij we gezamenlijk ons nog meer zijn gaan verdiepen in de klantrelatie. Kennen we iedereen wel en wat is voor wie belangrijk? Dat was een vraag die we ons stelden. Er zijn daardoor meer online gesprekken met klanten gevoerd dan ooit tevoren, op allerlei verschillende niveaus. Met als resultaat dat we veel extra maatwerk hebben kunnen verrichten, de details beter kennen en vooral veel nieuwe mensen hebben leren kennen.

Kans 3: Betere samenwerkingen van collega’s

Normaal gesproken heeft een senior accountmanager weinig tijd om zijn kennis met een junior accountmanager te delen. Nu is die tijd er wel, want reistijden zijn komen te vervallen, terwijl het klantcontact en de sales gerelateerde activiteiten gewoon kunnen doorgaan. Daarnaast koppelden we accountmanagers aan callcenter medewerkers en hebben zij hun onderlinge kennis uitgewisseld en veel van elkaar geleerd. De beschikbare tijd wordt beter ingezet is mijn conclusie.

Kans 4: Terug naar de kern

Deze tijd leert ondernemers ook om terug te gaan naar de kern en je meer dan ooit af te vragen waarom je destijds begonnen bent. Dan blijkt er veel vindingrijkheid te bestaan; restaurants waar je online een goed diner kunt bestellen, mkb-bedrijven die een webshop beginnen of iemand die het museum de huiskamer inbrengt zijn daar voorbeelden van. Het maximale uit jezelf halen blijkt in veel gevallen ook online te kunnen. Zelfs BN’ers en zangers blijven zingen en inspireren ons zoals ze altijd gedaan hebben. Tip: Check nog eens je eigen mission statement.

Kans 5: Het vinden van een ander en plezieriger ritme

Dit is ook de uitgelezen kans om een andere balans te vinden tussen werk en privé. In de meeste gevallen is er geen grotere structuurplek dat de werkplek op kantoor, waarin we in vaste ritmes onze dagelijkse werkzaamheden uitvoeren. Nu veel mensen op een steeds professionelere manier de thuiswerkplek aan het inrichten zijn ontstaat misschien wel een veel creatievere werkplek waar meer gedaan kan worden in minder tijd. En dan blijft er tijd over om bijvoorbeeld te dobbelen of Netflix te kijken.

Kansen zien?

Blijf vooruitkijken! Dat is mijn advies. Zelfs als je jouw collega’s mist zijn er prima mogelijkheden om contact te houden en elkaar zelfs beter te leren kennen. Kijk maar eens naar deze blog hoe je online met elkaar ook heel veel fun kunt hebben.

Rob Stolzenbach

Call Now Button