Stel dat er net iets meer zou kunnen, wat voor impact heeft dat?

Ongetwijfeld heb je deze uitspraak zelf ook weleens van een klant of prospect gehoord: “Ik heb het al goed geregeld”? Meestal blijkt dat gewoon een makkelijk antwoord te zijn. Interessant is dan om te vragen wat voor cijfer zij zich dan geven. Alle cijfers minder dan een 10 bieden namelijk kansen op verbetering en voor de ‘extra mile’ te gaan. Eens? Mijn ervaring is dat de impact van de vraag of iets beter zou kunnen groot is.

Een voorbeeld

Een groot installatiebedrijf heeft servicemonteurs door heel Nederland rijden. Overdag worden er allerlei werkbriefjes gemaakt, paperassen ingevuld en handtekeningen gezet door opdrachtgevers. Iedereen is hartstikke blij, ze doen het al jaren zo. Maar al die servicemonteurs rijden nog steeds dagelijks naar kantoor voor hun administratie. Zo’n simpel voorbeeld gebeurt nog elke dag op veel vergelijkbare plekken.

De impact van alles online kunnen doen bij de klant door middel van een tablet is groot. De administratie kan gelijk factureren, de servicemonteurs kunnen meerdere afspraken per dag doen en verkorten hun administratieve handelingen. Wat zou je ervan vinden als ik je sneller cash, meer omzet en een effectievere tijdsbesteding van servicemonteurs kan bieden? Dat is wat ik impact noem en vergeet ook de lagere kilometerkosten niet.

Nog meer impact…

Door op zoek te willen gaan naar de vraag achter de vraag creëer je nog meer impact. Recent hebben we een grote nieuwe klant binnengehaald. Deze wilde een digitaal veilige omgeving. Dat kan iedere ICT specialist, als het goed is, aanbieden. Wij kozen ervoor om extra vragen te stellen, zoals: “Denk je dat het mogelijk is dat medewerkers die uit dienst gaan klantenbestanden meenemen?” Het antwoord bleek ‘ja’ te zijn, wat in dit geval geen positief antwoord is. Deze uitdaging hebben we opgelost met Data Loss Prevention. In het e-mailbestand, dat onterecht verzonden is naar het huisadres, zit een toegangscode die gekoppeld is aan de active directory. Gaat iemand op 30 juni uit dienst dan zorgen we ervoor dat deze persoon op 29 juni uit de active directory verwijderd is en de meegenomen bestanden niet meer geopend kunnen worden. Dat is net iets meer doen aan digitale veiligheid.

Omdat ik graag praktijkvoorbeelden deel benoem ik nog een vraag die te maken heeft met net iets meer doen: “Komt het weleens voor dat jouw klanten afspraken met accountmanagers willen maken?” Hier is het antwoord altijd positief. Ook daar kunnen we een cijfer 10 voor behalen namelijk door klanten toegang te geven tot de agenda van de accountmanager zodat klanten zelf een afspraak kunnen inplannen. De technologie heeft als impact klantentevredenheid, dat is in dit geval de extra mile.

Een andere benadering wat betreft jouw impact

Hebben we het over ‘je hebt een verouderde omgeving’ of ‘we gaan je helpen flexibeler te maken’ als we het bijvoorbeeld over cloudoplossingen en werkplekken hebben. Wij kiezen graag voor het laatste. Ook hier weer een voorbeeld om flexibiliteit uit te leggen: Een start-up die hard groeit van vijf medewerkers naar honderd medewerkers in drie jaar bieden we een alles-in-één maandbedrag per medewerker aan waar applicaties, internet en telefonie bij inbegrepen zijn.

Omdat je nooit precies kunt voorspellen welke impact je zelf gaat maken is dat namelijk de eerlijkste manier. Mochten er na drie jaar tachtig collega’s werken dan betaal je er in ieder geval niet twintig teveel. Technologie is slechts een middel, impact maken doe je door ervoor te zorgen dat mensen dagelijks het maximale uit zichzelf halen.

Daar halen wij dagelijks plezier uit, jij ook?

Call Now Button