IRIS ONE blog

Pas op millennials, hier komt generatie “X kwadraat!”

Dit is een inspirerend verhaal uit de praktijk en het gaat onder andere over tosti’s maar vooral ondernemerschap. Vanwege de wet op de privacy mag ik niet vertellen wie ‘’X” is, maar hij bestaat echt. Het is een jongen van pas 11 jaar. Ik kwam hem tegen en hij vertelde mij zijn inspirerende verhaal. Mijn conclusie was dat hij, zonder het zichzelf te beseffen, met een prachtig businessplan bezig was.

De uitdaging

Een bedrijf was zo snel gegroeid dat er tussen de middag nogal wat broodjes nodig waren. De plaatselijke supermarkt was hier echter niet op ingesteld. Dus bedacht deze elfjarige X een plan, omdat zijn vader bij dit bedrijf werkzaam is en hij graag wilde helpen. Het faciliteren van lunches levert hem inmiddels veel extra spaarcenten op. Dit is hoe het begon.

Marktonderzoek

Alle medewerkers van het bedrijf ontvingen een bericht van X met de vraag of er animo zou zijn voor een lunch service. “Zou je bij mij bestellen?” Het antwoord bleek veelvoudig “ja” te zijn. Niets beginnen zonder klandizie.

De eerste serieuze inkomsten

Een startende ondernemer moet allereerst volume hebben en serieuze inkomsten om te overleven. Slim als hij was rekende hij alvast een euro per medewerker voor het gemak van zijn broodjesservice. Zijn eerste zekerheden waren op die manier geregeld. Je gaat er immers tijd instoppen en die moet waarde vertegenwoordigen.

Logistieke afspraken

Zo’n jonge jongen zit natuurlijk overdag op school. Dus maakte hij voor de transport van alle lunchbenodigdheden bezorgafspraken. Tijdens de schoolvakantie kwam hij er al snel achter dat voor 60 mensen melk meenemen toch al snel 25 tot 30 kilo op de fiets betekent. Dat was niet vol te houden. Hij laat inmiddels alles keurig netjes in de koelkast zetten door de leverancier.

Financiële zekerheden

Maar hoe zorg je er dan voor dat alles betaald wordt? vroeg ik hem. Een 11-jarige kan immers niet alles voorfinancieren. “Gewoon via een tikkie iedereen vooraf laten betalen”, was zijn duidelijke antwoord.

Focus & margeproducten

In het begin deed X alles, maar al snel kwam hij erachter dat er op een makkelijkere manier meer te verdienen viel. Woensdagmiddag werd ‘’Tostidag” en vrijdag werd uitgeroepen tot “Dag van de uitsmijter”. Plakjes kaas, ham, eieren en witbrood zijn niet de allerduurste ingrediënten.

Cross mediale reclame

Ondernemende mensen moeten hun business levendig en aantrekkelijk houden. Deze X doet dat met printjes die als folders op de bureau liggen en bestellingen kunnen via e-mail worden doorgegeven. Als klap op de vuurpijl zien de medewerkers van dit bedrijf op beeldschermen bij de koffie automaat wat zij kunnen bestellen. Cross mediale zichtbaarheid in optima forma noem ik dat!

Verkoper van USP’s in de dop

Ook waar gebeurd. Er was een medewerker die zijn eigen broodjes had meegenomen. Niet acceptabel voor X. “Wat zou je ervan vinden als je in plaats van die platte, oude gesmeerde broodjes van je vrouw morgen mooi versgebakken brood van mij zou kunnen eten?” De unique selling points van versheid en gemak waren geboren. Het menselijke aspect van “zo’n kind gun je toch alles” speelde natuurlijk ook mee.

De administratie

Tot slot vroeg ik hem hoe hij zijn administratie onder controle houdt met de groeiende hoeveelheid bonnetjes. “Daar heb ik mijn zusje voor. Zij krijg 25 eurocent van elke transactie!”

De zakelijke les?

Zelf denk ik dat volwassen mensen vaak allerlei dure woorden gebruiken en zaken complex maken. Voor mij was het de bevestiging dat ondernemerschap vanzelfsprekend moet zijn. Dat zit ongetwijfeld bij de een meer ingebakken dan bij de ander, maar ik wens het iedereen toe.

X, veel succes! Jij gaat een hele grote worden, denk niet teveel na maar blijf gewoon lekker doen.

Rob Stolzenbach.

Call Now Button