Maximaal plezierig thuiswerken in de praktijk – 3 ervaringen

Zelf lees ik graag ervaringen van anderen. Daarom wil ik deze keer eens drie praktijkervaringen met je delen die te maken hebben met het feit dat thuiswerken in veel gevallen toch echt anders is op kantoor. Daarbij ga ik het niet hebben over het bezighouden van de kinderen of het hebben van een fijne en rustige thuiswerkplek. Deze blog gaat over werkende verbindingen, het belang van klantsystemen en nog beter met elkaar samenwerken.

Ervaring 1: “Remote desktop perikelen”

Mijn vrouw werkt bij een kinderopvangorganisatie en werkt nu vanaf huis. De IT infrastructuur is nog traditioneel te noemen en nu moet zij, tegelijkertijd met al haar collega’s, via remote desktop inloggen op het bedrijfsnetwerk. Daar is de bestaande infrastructuur niet op berekend. Als tegelijkertijd wordt ingelogd op een planningssysteem werkt bijvoorbeeld Microsoft Teams niet meer goed. Dan toch maar weer het bedrijfsnetwerk verlaten…Wellicht is het herkenbaar.

Kan dat anders? Ja! Want sinds november 2019 is Windows Virtual Desktop op de markt. Dit is een volledige desktop virtualisatie oplossing die in de krachtige Microsoft Azure cloud draait. Dat betekent dat alle Windows 10 functionaliteiten en apps, vanaf Windows, MacOS, iOS en Android apparaten, tegelijkertijd kunnen werken en de benodigde rekenkracht gedeeld wordt. Zolang het thuisapparaat voorzien is van een HTML5 browser kan er razendsnel worden doorgewerkt.

Ervaring 2: De grote aandacht voor online CRM

Waarom wordt er juist nu geïnvesteerd in online CRM, zoals Microsoft Dynamics 365? Daar heb ik een geheel eigen verklaring voor; “Veel collega’s zijn wereldkampioen in buiten het systeem iets regelen.” Dat is gewoon heel menselijk. Als een klant bijvoorbeeld plotseling een andere bestelling doorgeeft dan is afgesproken, dan wordt er nog vaak genoeg even een velletje papier op het bureau van een collega gelegd. Niets aan de hand. Alleen is er nu geen persoonlijk contact of vindt er een gesprek plaats bij de koffieautomaat. Daardoor kunnen er fouten ontstaan omdat thuiswerkers elkaar niet goed of op tijd informeren. Ook heel menselijk.

Daarom worden online CRM systemen nu ineens leidend. We maken koppelingen met Microsoft Teams, zodat iedere collega online op de hoogte is van de laatste stand van zaken. Zeker nu is dat van belang, omdat er meer orderaanpassingen zullen zijn van klanten die tijdelijk afhaken of juist nu willen opschalen.

Ervaring 3: We hebben elkaar en klanten nog beter leren kennen

Dat komt omdat we meer hebben kunnen doen in minder tijd. Via Microsoft Teams zijn online meer klantafspraken per dag te maken, omdat we de reistijd immers missen. De thuissituatie van collega’s is door het online vergaderen ook meer bekend geworden. Daarnaast ervaren we dat steeds meer klanten het fijn vinden om op een kortere en effectievere manier met elkaar te communiceren. Jij ook?

Hoe gaan we verder?

Nu de terrassen weer bijna opengaan ben ik benieuwd of we ervoor gaan kiezen om weer massaal naar kantoor te rijden of dat het maximaal plezierig thuiswerken toch gelukt is…

Rob Stolzenbach

Call Now Button