Jaarplan 2020. Glazen bol kijken of…

Herken je deze situatie? Je had aan het begin van het jaar een opdracht meegekregen waarover je twijfels had of het haalbaar zou zijn. Als je nu na 12 maanden terugkijkt blijken de verwachte resultaten zelfs overtroffen te zijn. Zo had ik begin 2019 mijn twijfels over de hoeveelheid nieuw business afspraken, maar we hebben onze doelstelling ruim overtroffen. Het hadden er achteraf misschien wel twee keer zoveel kunnen zijn. Gelukkig kunnen we niet in een glazen bol kijken en dat was precies wat mij aan het denken zette…

Hoe dik moet dan je jaarplan zijn?

Jaren geleden kon je nog lange termijnplanningen maken. Tegenwoordig mag je blij zijn als je enkele maanden kunt overzien, want verandering ligt in elke branche constant op de loer. Dus is mijn eerste advies om jaarplannen zo compact mogelijk te maken, het liefst moet het passen op een of twee A4’tjes. Dan begrijpt ook iedereen veel beter hoe je samen het maximale uit 2020 gaat halen. Als je te veel het ‘glazen bol effect’ ervaart dan is mijn tweede advies om geen jaarplannen maar bijvoorbeeld kwartaalplannen te maken. Daar blijf je lekker wendbaar (agile) van!

Doelstellingen moeten meetbaar, haalbaar en communiceerbaar zijn

Mijn derde advies is om nog eens even te kijken naar de doelstellingen die zijn opgeschreven. Soms worden er niet meetbare doelstellingen geformuleerd die achteraf alleen maar ballast blijken te zijn en voor onnodige discussies zorgen. “We moeten in 2020 flexibeler zijn voor onze klanten” als voorbeeld. Maar wat betekent dat dan? Zorg vooral dat KPI’s meetbaar en goed te communiceren zijn. Zo niet, verwijder ze uit je jaarplan. De haalbaarheid hangt vooral af van:

Menselijke energie en enthousiasme!

Voor ons was 2019 een fantastisch jaar, waar we allereerst alle klanten die dit mogelijk hebben gemaakt enorm voor willen bedanken. De belangrijkste redenen waarom we onze doelstellingen overtroffen hebben zijn allemaal herleidbaar naar menselijke energie en enthousiasme. We hebben onder andere de focus gelegd op:

    • Nog beter onderling samenwerken.
    • Het optimaal gebruiken van ieders unieke kwaliteiten.
    • Niet alles zelf willen doen.
    • Het nabellen van leads door onze commercieel planners in plaats van sales.
    • Van elkaar leren en verantwoordelijkheid durven nemen.

Wat we nu wel zeker weten…

Hoe het ervoor staat op 31 december 2020 dat durf ook ik niet te voorspellen. Op 1 januari 2019 wist ik immers ook niet dat we nu zowel Microsoft Gold partner als strategisch partner van Vodafone zouden zijn.

Waar ik echter niet voor in de glazen bol hoef te kijken is dat we binnenkort gaan verhuizen naar een nieuw hoofdkantoor in Rosmalen. Dat we nog meer onze mensen in hun kracht gaan zetten door hun ambities te vertalen naar concrete doelen. En ook in 2020 zullen we onze klanten blijven informeren om elke dag het maximale uit jezelf te halen. Want jaarplannen maken is mooi, maar elke dag plezierig werken heeft voor mij een veel grotere betekenis! Voor jou ook?

Fijne jaarwisseling!

Rob Stolzenbach

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Call Now Button