IRIS one introduceert de "Strategie van drie"

Verder kijken dan de gebruikelijke klantrelatie zou in elk jaarplan meegenomen moeten worden. Een derde partij geeft meer onderscheid en verdiepte relaties.

In veel klantrelaties is sprake van ‘de strategie van twee’; aan de ene kant de klant en aan de andere kant de leverancier. Dit twee-denken zit ook verborgen in het feit dat ‘een relatie hebben’ in ons privéleven ook vaak om twee gaat. Waarom driehoeksverhoudingen nog beter zijn? Lees de inspirerende voorbeelden.

De voordelen van samen zoeken naar nummer drie

De “strategie van drie” heeft vooral te maken met eens een keer wat verder kijken dan de gebruikelijke relatie die je met iemand hebt. Als je deze strategie toepast ontstaan er, toevallig of niet, drie belangrijke voordelen:

Voordeel 1: Breder kijken betekent profiteren van elkaars kernkwaliteiten

De ene partij heeft als kernkwaliteit technisch talent, maar nog geen grote naam opgebouwd. De kernkwaliteit van de tweede partij is dat ze een grote klantenkring hebben, maar op zoek zijn naar nieuwe verdienmodellen. De derde partij kan veel beter dan de eerste twee binnenkomen bij nieuwe klanten, omdat zij als kernkwaliteit een wereldwijd bekende merknaam hebben. Merknaam x technische kennis x groot klantenbestand vormen in dit geval een ijzersterke en unieke uitkomst.

Voordeel 2: Door elkaars intelligentie te gebruiken, lever je onderscheidende oplossingen

Wat jouw product of dienst kan hoeft helemaal niet onderscheidend te zijn. Wel op het moment dat je er een sterk component van een ander aan toevoegt. Zo kunnen we als IRIS one besluiten om Microsoft teams te leveren, maar dat doen anderen ook. De totaaloplossing wordt sterker en concurrerend als we de kennis en kunde van Vodafone betreffende telefonie er ook bij integreren.

Voordeel 3: Er ontstaan diepere en langdurige klantrelaties

Als je vaker denkt aan ‘de klant van de klant’ of bereid bent om relaties met elkaar te verbinden, zullen ze je allebei dankbaar zijn en zal de relatie verstevigen. Een voorbeeld; jouw organisatie levert een oplossing aan de klant, maar de klant heeft moeite om een en ander bij zijn klanten onder de aandacht te brengen. De totaaloplossing wordt beter als je samen op zoek gaat naar een derde partij die kan helpen op commercieel vlak. Wellicht is dat een marketingorganisatie of een leadgenererende partij.

Neem ‘’de strategie van drie” mee in de jaarplannen

De digitalisering heeft het mogelijk gemaakt om op veel meer manieren samen te werken en verbindingen aan te gaan. Kijk tijdens het maken van de jaarplannen niet alleen naar de huidige klant- of leverancier relaties, maar onderzoek eens of er andere partijen zijn waar zowel jouw klanten als jezelf van kunnen profiteren. Durf te vragen, te onderzoeken en blijf vooral bedenken dat je in je eentje de wereld niet kunt veranderen.

“Business zonder voorbedachte rade”

Zo zou je deze denkwijze ook kunnen noemen. Want de mooiste, meest inspirerende gesprekken en onverwachte business ontstaan meestal als je door een bevriende relatie of klant wordt geïntroduceerd aan iemand die je tot dan toe nog niet kende.

Eens doorpraten?

Bij IRIS one zijn we altijd op zoek naar partijen die onze propositie bij klanten kunnen verstevigen. Ook kunnen we door ons grote klantenbestand voor anderen mogelijk ‘nummer 3’ zijn en samen mooie verbindingen maken. Kijk tot slot nog even naar het plaatje bovenaan deze blog en realiseer je dat een driehoek altijd een stevig fundament vormt. Met twee stoelpoten val je nu eenmaal sneller om.

Call Now Button