ICT als levensader voor uitzenden en Detacheren - Goodmorning

Organisaties die het maximale uit zichzelf halen, daar houden wij van. Daarom zetten wij dit keer onze klant GOODMORNING, met het hoofdkantoor in Etten-Leur, eens in het zonnetje. We gingen in gesprek met Eefke Visser, Manager backoffice, over de rol van ICT binnen hun organisatie en kwamen tot een inspirerend verhaal, met interessante uitspraken over ondernemerschap en technologie.

Een korte introductie

Op 22 juni 2001 begon John van de List, toenmalig rozenkweker, met 3 uitzendkrachten en 1 vaste medewerker het uitzendbureau GOODMORNING vanwege krapte op de arbeidsmarkt. Inmiddels hebben zij meer dan 2.500 uitzendkrachten in dienst en zijn zij uitgegroeid tot één van de grotere werkgevers van Nederland op het gebied van het uitzenden en detacheren van Oost-Europese werknemers. Wat bij heeft gedragen tot dit succes? Zij voorzien hun uitzendkrachten niet alleen van werk, maar ook van woonruimte. Dat is onder andere wat haar werk enorm afwisselend maakt.

“Zonder internet knip je de persoonlijke lijn met het thuisfront door”

De rol van internet is groot, merkt Eefke op. Honderden uitzendkrachten die wonen op woonlocaties De Lus (Zwijndrecht) en Stella Maris (Steenbergen) houden via goed geregelde Wi-Fi voorzieningen van IRIS one contact met de familie uit het land van herkomst. Dat betekent onder andere ook dat er snelle glasvezelverbindingen aanwezig zijn, maar ook krachtige routers zodat meerdere mensen tegelijkertijd van de verbinding gebruik kunnen maken. Eefke heeft daarnaast een interessante kijk op de manier waarop telefonie plaatsvindt bij de uitzendkrachten van GOODMORNING.

“Alles draait om bereikbaarheid, zo persoonlijk mogelijk”

Voor nieuwe uitzendkrachten, onder andere vanuit Roemenië en Polen, heeft ervaring geleerd dat het belangrijk is om snel een persoonlijke band op te bouwen. Zij komen immers in de meeste gevallen in een voor hen onbekend land. Een 06-nummer van een GOODMORNING medewerker is dan ook belangrijker dan het algemene 088-nummer. Via een VoIP oplossing, Voice over IP, is zowel de vaste- als mobiele telefonie goed ingericht. “Bereikbaarheid staat altijd op de eerste plaats, want iemand kan bijvoorbeeld ziek worden, autopech krijgen of om een andere reden geen arbeid kunnen verrichten.”

“Zo’n 2.500 uitzendkrachten zijn wekelijks afhankelijk van de loonuitgifte”

In mei van dit jaar heeft IRIS one Microsoft Office 365 geïmplementeerd, maar uitzend- en detacheringsorganisaties, zoals GOODMORNING, zijn anders dan de gemiddelde klant van IRIS one. Zij zijn namelijk ingericht met specifieke plannings- en verloningspakketten. Dat zijn leidende processen die het bestaansrecht vormen van de organisatie. Het is in geen enkel geval een optie om de verloning niet door te laten gaan, al zou het nachtwerk worden. Samenwerkingstools, zoals Microsoft 365, moeten daarom, zo veel als mogelijk, geïntegreerd worden met bestaande systemen. “IRIS one kijkt daarbij naar het grote geheel en er vindt op een open en eerlijke manier overleg plaats om steeds verder te integreren”, vertelt Eefke. Back-up speelt daarnaast een belangrijke rol en het voorkomen van systeemfouten.

“Niet de techniek maar taal en communicatie als uitdagingen”

Een extra uitdaging voor Eefke is het internationale karakter van de organisatie omdat zij ook wervingskantoren in Polen en Roemenië hebben. Dat betekent onder andere dat er nu met Microsoft 365 meerdere collega’s vanuit diverse landen tegelijkertijd aan een document in SharePoint kunnen werken. “Het is cruciaal om veel aandacht te geven aan eindgebruikers en ervoor te zorgen dat iedereen nieuwe functionaliteiten ook begrijpt anders kan er vervuiling ontstaan. Daarnaast geniet het uitleggen van een workaround, of tijdelijke oplossing, in een andere taal niet de voorkeur. ICT moet gewoon werken”, sluit Eefke af.

Dankwoord

Namens IRIS one willen we Eefke Visser van GOODMORNING bedanken voor het delen van haar verhaal. Het maximale halen uit de ICT omgeving en tussentijds de voordelen verduidelijken van voortschrijdende technologie daar blijven wij ons voor inzetten. De technologie die is er, maar het echte verschil zit altijd in mensen. Dat is de gedachte die onze bedrijven verbindt.

Call Now Button