ICT: Rechtdoor, in de bocht of uit de bocht...

Bovenstaande afbeelding staat symbool voor het feit dat er in deze moderne digitale tijd een serieuze uitdaging is voor veel bedrijven: “Alles” lijkt mogelijk op het gebied van informatie- en communicatietechnologie. Medewerkers hebben hogere verwachtingen en hebben zelf meer kennis. Met tot gevolg dat de gekozen lijn of strategie om van A naar B te gaan een complete warboel wordt. Herkenbaar dat je lang niet altijd meer op één lijn met elkaar zit?

De gebruiker versus de organisatie

Als we kritisch naar de dagelijkse werkzaamheden kijken dan hebben medewerkers vooral met ‘heel veel’ te maken. Denk alleen al aan de hoeveelheid Microsoft applicaties en programma’s waarmee gewerkt wordt, naast ook de enorme toename in mogelijkheden waarmee we met elkaar digitaal communiceren. De organisatie verwacht van medewerkers dat ze deze investeringen goed gaan gebruiken, maar helaas is de actuele realiteit vaak werkstress. De technologisch gedreven maatschappij is binnen één generatie razendsnel geworden maar lang niet iedere gebruiker kan al deze vernieuwingen ook bijhouden.

Gebruikers die dat wel kunnen blijken soms slimmer dan de IT afdeling op het gebied van techniek. Zo kennen we voorbeelden van gebruikers die met Power BI werken, een Business Intelligence-tool van Microsoft om gegevens inzichtelijk te maken. Dit leidt tot vreemde interne discussies. De IT manager met beperktere kennis zegt ‘er niets mee te doen’, maar de gebruiker gebruikt het omdat het in de Microsoft licentie zit. Kortom, er ontstaan situaties waarbij het interessanter zou zijn om van elkaar te leren en het niet meer gaat om vaste rollenpatronen die jarenlang bestaan hebben.

Hoe blijf je toch op koers?

De snelheid van technologische ontwikkelingen, plus het feit dat iedere medewerker zich online met kennis kan verrijken, zorgen vaker voor koersafwijkingen. Maar wat blijft er dan over om toch koers te houden naar mooie business resultaten en groei? Wat ons betreft door anders te denken. Dat betekent enerzijds datgene weghalen wat organisatorische- en persoonlijke groei blokkeert. Anderzijds medewerkers helpen om elke dag het meest optimale uit zichzelf te halen. Dat is waar we de komende tijd onze kennis over gaan delen. Het liefst met zoveel mogelijk voorbeelden uit de praktijk

Rechtdoor of in de bocht?

Zolang je met ICT maar niet de bocht uitvliegt is onze eindconclusie. We helpen je graag om jouw werk nog makkelijker te maken met onze ICT Services en communicatieoplossingen. Denk hierbij onder andere aan, online vergadertools en vernieuwende manieren om nog beter met collega’s, maar vooral ook klanten, samen te werken.

Call Now Button