IRIS ONE blog

Help vanuit je hart…Loop niet te koop met MVO!

Deze blog begint met een kritische vraag: Als jouw bedrijf geld doneert, of een organisatie sponsort, is dat dan vanuit het hart of vooral om aan klanten te laten zien dat zij zakendoen met een maatschappelijk verantwoorde onderneming? Dat is een cruciaal verschil betreffende de intentie. Over maatschappelijke betrokkenheid en echt iets doen voor een ander valt, wat mij betreft, veel te melden.

Hulp vanuit het hart?

Er zijn mensen die aan hun vriendengroep vertellen dat ze iemand uit deze groep ‘financieel hebben ondersteund’. Chique of niet? Je kunt je afvragen of zij daarmee laten zien dat ze een goed hart hebben of dat het overkomt op anderen dat hun rijkdom groter is. Beter is om gewoon hulp te bieden en er verder niet over te spreken met anderen. Tenzij de begunstigde daar zelf over praat met anderen en jou dankbaar is. Zo is het ook met het ondersteunen van maatschappelijk verantwoorde doelen. Als je wilt helpen dan volgt er een belangrijke vraag.

Bij wie maak je maximale impact?

Moet je meer dan duizend euro per jaar uitgeven aan de sponsoring van een maandelijkse netwerkclub waar ieder broodje 5 euro kost? Sponsor je een landelijke voetbalclub voor tienduizenden euro’s of kunnen er met hetzelfde geld heel veel lokale voetbalclubs worden geholpen? Deze keuze maakt ieder bedrijf zelf, maar het is goed je af te blijven vragen waar maximale impact te maken valt. Met de kosten van die twee broodjes per maand kun je mogelijk iemand enorm helpen. Dat echte helpen, zonder dat er een zakelijk belang speelt, is waar het bij maatschappelijk ondernemen om gaat. Niet om het feit dat jouw bedrijf een ISO certificaat behaald heeft. Dat is slechts een formaliteit. Echt helpen? Dat betekent bijvoorbeeld kijken naar wat er al is.

Een tweede kans voor een stimulans

We leven in een weggooi-maatschappij, terwijl er heel veel producten zijn die een tweede kans verdienen waar je andere mensen een stimulans mee geeft. Oude laptops reviseren en de opbrengst doneren aan een goed doel is daar zo’n voorbeeld van. Vanwege corona werden ook tweede kansen gegeven aan bloemen die niet geveild waren en normaal gesproken in de vuilcontainer waren verdwenen. Zij werden naar verzorgingstehuizen gebracht om te benadrukken dat deze mensen niet vergeten worden. Zie jij zelf ook ‘tweede kansen’ in jouw werkomgeving?

Geef wat meer om elkaar

Deze blog is geschreven als nadenk-moment. Zelf denk ik dat mensen in deze tijd sneller vereenzamen terwijl we elkaar juist nu nodig hebben. Helaas zie ik in de media ook polarisatie terug. Het zijn groepen in onze samenleving die niet meer met elkaar in dialoog gaan of individuen die andere mensen opjutten. Vaak speelt daar persoonlijk gewin en macht een rol bij.

Daarom is dit een oproep om wat meer om elkaar te geven zonder bijbedoelingen! Delen wordt gewaardeerd, goede doelen en initiatieven steunen nog meer.

Dat doen wij ook…

Call Now Button