2 min read

Wat kan verkeersveiligheid ons leren over cybersecurity?

Wat kan verkeersveiligheid ons leren over cybersecurity?

Laten we eerlijk zijn: niemand vindt verkeersregels écht leuk. Of het nu gaat om het verplicht 100 rijden, het plotseling moeten stoppen voor een rood licht of de Bob moeten zijn op dat feestje waar al je vrienden wel gewoon kunnen drinken. Toch accepteren we ze. Waarom? Omdat we weten dat zonder die regels de wegen een chaos zouden worden, met gevaar voor iedereen. Dit besef heeft geleid tot een brede acceptatie van verkeersregels in onze maatschappij, en daardoor zijn onze wegen veiliger geworden.

Wanneer we kijken naar onze 'digitale snelweg', vinden we verrassend veel parallelen. Het updaten van je systemen, het gebruiken van sterke wachtwoorden, of het instellen van tweefactorauthenticatie voelt misschien als een last, iets wat je liever overslaat. Maar net zoals verkeersregels onmisbaar zijn voor fysieke veiligheid, zijn cyberregels cruciaal voor onze digitale veiligheid.

De vraag is hoe we dezelfde maatschappelijke acceptatie bereiken die verkeersregels inmiddels hebben verworven, zodat de digitale snelweg ook een veilige plek wordt voor iedereen.

een immense uitdaging

In de jaren 1970 stonden we voor een immense uitdaging op het gebied van verkeersveiligheid. Het aantal verkeersongevallen steeg exponentieel, met tragische gevolgen. In Nederland bereikten de verkeersdoden hun piek in 1972 met meer dan 3.200 dodelijke slachtoffers per jaar. Er was een groeiende consensus dat er drastische maatregelen nodig waren. Door het implementeren van veiligheidsmaatregelen zoals de verplichte autogordel en alcoholbeperkingen werd die trend doorbroken, en vanaf 1975 zagen we een duidelijke daling in het aantal verkeersdoden. Deze lessen kunnen we toepassen op de digitale snelweg, waar we nu voor vergelijkbare uitdagingen staan.

jaarlijks aantal verkeersdoden

BASISregels ZORGEN VOOR EEN OMMEKEER

De invoering van verkeersregels was een cruciale stap naar meer veiligheid op de weg. Regels zoals snelheidslimieten en voorrangsregels zorgden ervoor dat iedereen wist wat van hen werd verwacht, waardoor chaos werd verminderd. De invoering van de verplichte autogordel in Nederland op 1 juni 1975 markeerde een keerpunt in de verkeersveiligheid. Deze eenvoudige maar effectieve maatregel heeft sindsdien ontelbare levens gered en biedt een basisvorm van bescherming.

In 1974 werd in Nederland een wettelijke alcohollimiet van 0,5 promille ingevoerd voor bestuurders, waarmee rijden onder invloed werd aangepakt. Strenge controles, zoals blaastesten, hielpen deze wet te handhaven. Het effect was duidelijk: het aantal ongevallen door alcohol verminderde aanzienlijk. Dit was een van de belangrijkste stappen in de afname van verkeersdoden vanaf 1975.

Publieke voorlichting en collectieve verantwoordelijkheid

De daling in verkeersdoden werd verder ondersteund door grootschalige bewustwordingscampagnes. Campagnes zoals "Bob, jij drinkt niet" en "Een gordel redt levens" hebben een enorme impact gehad op het gedrag van bestuurders.

In de wereld van cyberveiligheid zou een vergelijkbare aanpak goed kunnen werken. Voorlichting aan gebruikers en medewerkers over de risico’s van cyberaanvallen en het belang van veilig gedrag online, kan net zo effectief zijn als verkeerscampagnes. Net zoals verkeersveiligheid een gedeelde verantwoordelijkheid is tussen bestuurders, beleidsmakers en handhavers, geldt dit ook voor cyberveiligheid. Iedereen, van eindgebruiker tot IT-afdeling en overheid, moet bijdragen aan een veilige digitale omgeving.

samen Naar een veiligere digitale snelweg

De daling van verkeersongelukken en -doden sinds de jaren 1970 is geen toeval. Het is het resultaat van duidelijke regels, technische innovaties zoals de gordel en alcohollimieten, en publieke campagnes die bewustzijn en gedragsverandering stimuleerden. Dit biedt een duidelijke les voor cyberveiligheid: het opstellen van regels, het implementeren van basisbeveiliging, en het bevorderen van discipline en bewustwording zijn net zo essentieel voor een veilige digitale wereld. Mogelijk kunnen we dan, net als op autowegen, de stijgende trend van incidenten doorbreken en zorgen voor een veiliger digitaal landschap voor ons allemaal.