Bellen en data in het buitenland... Dit moet je weten als het niet werkt!!

Vaak ontvangen wij op support de meest uiteenlopende vragen ten aanzien van bellen en datagebruik in het buitenland. In dit blog geeft “onze” Serge wat handige “tips en tricks” die op iedereen van toepassing kunnen zijn! Let wel goed op, alle aangegeven tips en adviezen zijn gebaseerd op gebruik binnen de Europese Unie.

Daarnaast is het altijd handig voordat je echt “de diepte” in gaat om gebruik te maken van je gezonde verstand en jezelf af te vragen;

    • Hebben reisgenoten dezelfde provider
    • Ervaren zij dit probleem ook
    • Heb ik mijn toestel al eens aan / of uit gezet
    • etc, etc…

Alles gecheckt? Dan nemen we je nu mee bij de hand:

MOET JE EIGENLIJK JE TOESTELINSTELLINGEN CONTROLEREN?

Voor wat betreft het toestel zijn de volgende instellingen van belang.

    • Data roaming: aanzetten
    • APN instelling: portalmmm.nl (KPN & Telfort) / live.vodafone.com (Vodafone) / internet.mvno.mobi (Xelion)
    • Netwerk: kies handmatig voor 3G i.p.v. 4G
    • Provider: kies handmatig een andere lokale provider
Ik merk vaak dat ik in het buitenland minder bereik heb, is daar een oplossing voor? 

De suggestie om eens te kijken naar het type netwerk is geen overbodige luxe. Het kan al schelen om in het buitenland over te schakelen naar een andere lokale provider.

Op een iPhone (IOS) gaat men dan als volgt te werk: Instellingen/aanbieder/Automatisch uitzetten/kies nu een andere provider in het lijstje                

Bij Samsung (Android) is het handelingenverloop als volgt: Instellingen/verbindingen/mobiele netwerken/netwerk operators/netwerken zoeken/druk op het gewenste netwerk

Helaas is elders in de wereld het aanbod van stabiele 4G-verbindingen nog beduidend kleiner dan in Nederland. Nederland is een klein land met een hoog voorzieningenniveau, zeker qua ICT-infra. Wij zien iedere vakantieperiode weer dat andere landen hierin een veel grotere uitdaging hebben. Gezien de schaal is dit ook niet verwonderlijk.

Op een iPhone (IOS) gaat men dan als volgt te werk: Instellingen/mobiel netwerk/opties mobiele data > schakel 4G in > uit

Bij Samsung (Android) is het handelingenverloop als volgt: Instellingen/verbindingen/mobiele netwerken/netwerkmodus/druk op het gewenste netwerktype

Ok, dit snap ik allemaal wel maar wat als het dan nog steeds niet werkt?

Dan is er nog de APN-instelling. Een belangrijke instelling, welke in haar eentje het leeuwendeel van de dataproblemen in het buitenland voor haar conto neemt. Om deze te controleren/aanpassen gaat men op een iPhone als volgt te werk:

    1. Kies Instellingen.
    2. Kies Mobiel netwerk.
    3. Als Mobiele Data uitgeschakeld is, schakel Mobiele Data dan in.
    4. Twee regels verder naar beneden zie je “opties mobiele data”, kijk hier of Roaming Data aan staat.
    5. Keer terug naar Mobiel netwerk
    6. Kies nu Mobiele datanetwerk (paar regels verder naar beneden)
    7. Bewerk vervolgens de details voor MOBIELE DATA als volgt:
    8. Bij APN, voer portalmmm.nl in of een van de andere opties te weten; live.vodafone.com | internet.mvno.mobi 
    9. Bij Gebruikersnaam, voer niets in.
    10. Bij Wachtwoord, voer niets in.
    11. Kies het pijl-symbool (= “Vorige”, links boven in het scherm).
    12. Keer terug naar het Startscherm.
    13. Wacht 5 minuten en schakel het toestel vervolgens uit.
    14. Schakel het toestel, na nogmaals enkele minuten gewacht te hebben, weer in.

Om deze te controleren/aanpassen gaat men op een Samsung (Android) als volgt te werk:

applicaties/instellingen/draadloos en netwerken/gegevensverbinding aanvinken en zet roaming aan/mobiele netwerken/namen toegangspunten/kies de menu-toets/kies Nieuwe APN

    • Vul vervolgens bij naam in:     IRIS
    • Vul bij APN in:                        portalmmm.nl | live.vodafone.com| internet.mvno.mobi
    • Type toegangspunt:                INTERNET
    • Alle overige zaken:                 Overslaan

Kies de menutoets en vervolgens “opslaan”. Vink het zojuist gemaakte toegangspunt aan (IRIS). Wacht circa 5 minuten en herstart het toestel.

Soms ervaar ik problemen met gebeld worden of uit kunnen bellen op het moment dat ik in het buitenland zit…. Hoe kan dat?

Het is een veelvoorkomend probleem dat gebruikers in het buitenland niet gebeld kunnen worden of niet kunnen uitbellen. Dit probleem kan ontstaan als gevolg van de Vast/Mobiel configuratie (Va/Mo), specifiek: de CAMEL-koppeling.

 Deze koppeling wordt helaas in een aantal internationale partnernetwerken nog niet ondersteund. Een oplossing hiervoor zal zich met het voortschrijden van de tijd en de techniek aandienen.

 Er is gelukkig wél een “workaround” bekend in de vorm van een tijdelijke de-activatie van de Va/Mo-koppeling:

    1. Wij kunnen dit op afstand in de centrale regelen (bel 088-2477777).
    2. Gebruikers kunnen het ook zelf instellen in de smartphone app: instellingen/uitgaand nummer/zet het ‘Vast/Mobiel’ schuifje aan of uit.

Helaas is de consequentie dat het 06-nummer enkel nog rechtstreeks gebeld kan worden. Er is nu immers tijdelijk geen koppeling meer met een vast nummer of verkort kiesnummer.

Pfffff… ik heb alles geprobeerd maar toch nog steeds een dataprobleem.. 

Wanneer je in de Europese Unie verblijft en je organisatie beschikt over een collectieve databundel.

Volgens het deelprincipe zal de data die gebruiker A laat liggen, gebruikt kunnen worden door gebruiker B. Er is hierbij geen sprake van een persoonlijke limiet, behalve natuurlijk als heel de groepsbundel verbruikt is.

Echter, in het buitenland is er sprake van een zeer belangrijke kanttekening…

Internationale privacy wetgeving maakt het namelijk vooralsnog onmogelijk om de nummers in een groep prijs te geven. Een buitenlands netwerk zal dus niet zomaar doorhebben dat een nummer onderdeel is van een groter collectief.

Bij het bepalen van de hoeveelheid beschikbare data kan zo toch ineens sprake zijn van een limiet/blokkade. Een arbitraire grens, al heeft de groep nog 90% van de data beschikbaar.

De data zal dus in het buitenland stoppen bij bijvoorbeeld 10GB, ook al heeft de groep (bijvoorbeeld) nog 200GB over. Veel providers werken met een SMS dienst die dit op kan heffen. Raadpleeg hiervoor de website van de provider of bel gewoon even naar ons. Hiermee gaat de roaming blokkade van het nummer af en komt het resterende groepstegoed alsnog beschikbaar.

Let wel, voornoemd scenario valt alleen aan te bevelen binnen de EU!!!

Werkt dit dan ook in Turkije of niet?

Nee, wat veel mensen vergeten is dat Turkije geen onderdeel uitmaakt van de Europese Unie maar daarnaast natuurlijk wel een populaire vakantiebestemming is. Binnen deze context is het zeer onverstandig om een roaming limiet eigenhandig inactief te maken! 

Buiten de EU is het überhaupt raadzaam om altijd eerst (bij ons) de aanwezige voordeelbundels op het nummer te laten controleren. Zonder voordeelbundels zal al gauw een tarief van 2 tot 4 euro voor éénMB  aan de orde zijn!!

Zijn er nog andere belangrijke dingen waar we rekening mee moeten houden?

Jazeker, neem bijvoorbeeld het maken van een cruise of het gebruik maken van een veerpont. Hierbij kan een registratie op een “maritiem netwerk” ontstaan à 10 euro per één MB!

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Call Now Button