6 geeft dat stress? Praktijkverhaal over nieuwe medewerkers

Als de organisatie groeit dan heb je nieuwe mensen nodig. Ook wij zijn in die gelukkige omstandigheid en hebben deze maand maar liefst zes nieuwe sales gerelateerde vacatures ingevuld. Eerlijkheidshalve krijg je dan toch even het gevoel of je iedereen wel op de juiste manier welkom kunt heten en persoonlijke aandacht kunt geven. Maar het is gelukt, met name doordat we geholpen zijn door…

De Microsoft technologie!

Het is inspirerend om zelf eens te ervaren hoe Microsoft technologie helpt bij het professioneel aan boord komen van nieuwe medewerkers. Alle facetten die nodig zijn om een goede start te maken komen ineens bij elkaar. Allereerst zijn er werkplekken nodig en krijgen de nieuwe medewerkers een laptop voorzien van de applicaties die zij nodig hebben. In het verleden was dat een heel gedoe, nu niet meer. Met Microsoft AutoPilot wordt alles wat voor de desbetreffende functie nodig is vooraf geconfigureerd. De nieuwe medewerker hoeft alleen maar zijn of haar nieuwe wachtwoord in te toetsen om aan de slag te kunnen gaan. Maar er is meer te melden waardoor de zes nieuwe mensen razendsnel uit de startblokken kwamen.

Microsoft Forms zorgt voor maatwerk

In het verleden doorliepen nieuwe medewerkers hetzelfde introductieprogramma. Met als risico dat zij informatie voorgeschoteld kregen waar zij al de kennis van hadden. Door Microsoft Forms, een online enquêtemaker, in te zetten en deze via een app te delen geven nieuwe medewerkers zelf aan waarbij zij extra hulp nodig hebben. Deze data wordt natuurlijk gedeeld met de verantwoordelijke manager in aantrekkelijke en goed begrijpbare grafieken. Daardoor kan hij een beter en op maat programma voor de volgende week samenstellen. Het plezierige van de Microsoft technologie is dat op elk moment de voortgang gemeten kan worden en niet alleen op het moment dat de nieuwe medewerker en de manager samen een gesprek hebben.

Je ziet de interesse!

Ook had ik zelf een interessante ervaring. Tijdens het introductieprogramma van deze zes nieuwe mensen mocht ik de uitleg geven over het interne internet, onze Dynamics 365 omgeving (CRM) en SharePoint. Om 11:00 uur was de sessie afgelopen. Om 11:30 uur stroomden de e-mail meldingen bij mij binnen van omgevingen waarvan zij de toegang wilden hebben. Het gaf mij gelijk een gevoel waar de persoonlijke interesse ligt en het is waardevol om die gegevens per medewerker te kennen.

Het resultaat

Een van de nieuwe collega’s is Mike Elting van de Sales support afdeling. “Wat heeft jou het meest aangesproken in de eerste paar weken?” vroeg ik hem. “De goede sfeer, maar vooral dat er zoveel persoonlijke aandacht is”, was zijn antwoord. Daardoor besefte ik plotseling dat we zoveel individuele aandacht zonder hulp van de Microsoft technologie nooit hadden kunnen bereiken…

Zelf ook het maximale uit nieuwe mensen halen?

De nieuwe collega’s waarderen dat ze zelf controle houden over hun eigen ontwikkelingsproces en managers weten nu nog beter hoe zij hen vooruit kunnen helpen en begeleiden. Door actief de individuele kennisniveaus meetbaar te maken kunnen we collega’s met ambitie helpen aan een succesvolle carrière. Meer weten of eens doorpraten om ook het maximale uit nieuwe mensen te halen? Klik hier.

Rob Stolzenbach

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Call Now Button