4 praktische tips voor een hoge NPS score

Weet je wat de positieve bijwerkingen zijn van een hoge NPS*, Net Promoter Score? Natuurlijk dat tevreden klanten over het algemeen loyaler zijn. Maar ook dat je nooit na hoeft te denken welke klanten mogelijk een referentie voor jou zouden kunnen zijn. We zijn supertrots bij IRIS one op een hoge NPS score van +68, daarom willen we eens vanuit de praktijk delen wat je eraan kunt doen om de klantentevredenheid en klantloyaliteit te vergroten.

Tip 1: Klantentevredenheid moet een strategische keuze zijn

Als klantentevredenheid een strategische keuze is dan houd je bijvoorbeeld al tijdens de sollicitatie er rekening mee dat je klantvriendelijke mensen aanneemt. Het zijn nieuwe collega’s die begrijpen wat het betekent om net een stapje harder of extra voor klanten te lopen. Je herkent ze zelf waarschijnlijk ook en het is vaak de reden waarom je naar een leverancier teruggaat.

Tip 2: Zorg dat je alle communicatiekanalen van klanten onder controle hebt

Dat was vroeger ongetwijfeld eenvoudiger, maar het gaat er vooral om dat je begrijpt dat de ene klant liever met je chat, de andere wil bellen, weer een ander LinkedIn gebruikt en een andere klant jou graag e-mails toezendt. Ben je in staat om overal op te reageren en doe je dat ook 24/7? (Zie ook tip 4 om nog meer controle te krijgen en klanten beter te bedienen)

Tip 3: Doe onverwachte dingen > 100% van wat de klant vraagt

Wie zichzelf dit aanleert ervaart ook positieve bijeffecten; het is namelijk vooral leuk en inspirerend om positieve klantreacties te krijgen. Zo hadden we laatst een klant die de 16e verjaardag van zijn dochter ging vieren. Haar naam Iris. Alles wat we als IRIS one natuurlijk konden vinden met deze naam erop hebben we tot één groot cadeau ingepakt. Leuk toch? Deze tip had ook kunnen heten: Zorg voor mooie blijvende herinneringen!

Tip 4: Automatiseer klantprocessen met slimme MS Office tools

Vorige keer schreven we er al over in deze blog. Je kunt tegenwoordig alle klantcommunicatie eenvoudig automatiseren. Dus als er ergens het woord ‘klacht’ in een e-mail staat gaat er automatisch een bericht met urgentie naar de desbetreffende salesmanager. Maar je zou als voorbeeld ook chatcommunicatie die je aanbiedt vanaf je website automatisch kunnen koppelen aan het CRM systeem. Als je het maximale uit jezelf en klanten wilt halen dan valt alle klantcommunicatie eenvoudig te trechteren en aan elkaar te koppelen.

Ook zin in een hoge(re) NPS score?

We hopen dat je de vier tips kunt gebruiken. Tip 5 is eigenlijk dat je vooral ook hoge NPS scores haalt door met elkaar in gesprek te blijven en de uitdagingen van klanten te begrijpen. Zullen we hier eens over doorpraten en zien of we samen de lat nog hoger kunnen leggen? We helpen je er graag bij.

*Net promoter of net promoter score is een managementtool die gebruikt kan worden om de klantloyaliteit te meten.

Call Now Button